Pausa vindkraftsbyggena!

Varför behövs ett vindkraftsmoratorium?

Den snabba utbyggnaden av vindkraften i Sverige, lämnar ingen oberörd. Samtidigt som regeringen och dess stödpartier förefaller vara entusiastiska över en ohämmad utbyggnad av vindkraften, väcker det oro och motvilja i stora delar av befolkningen, särskilt de som bor på landsbygden. Därför föreslår vi ett omedelbart tvåårigt moratorium för vidare utbyggnad av storskalig vindkraft (enheter större än 500 kW effekt). Moratorietiden ska användas till att utreda vindkraftens inverkan på juridik och rättssäkerhet, miljö, människors hälsa och levnadsvillkor, ekonomi och vindkraftens funktion i det svenska elproduktionssystemet. Bara så kan vi skapa rättvisa, effektiva och nyttiga regelverk för vindkraften.

Läs hela vårt förslag om vindkraftsmoratorium här!

Hur har vi kommit fram till våra ståndpunkter?

I den här artikeln förklarar vi vindkraftens bidrag till Sveriges energisystem och hur vindkraften inte bidrar till minskade CO2-utsläpp. Vi går igenom ekonomisk hållbarhet; påverkan på djur, människor och natur; Miljöbalkens skyddsfunktion; utsläppen av polymerer i svensk flora och fauna; påståenden om arbetstillfällen med mera.

Läs bakgrundsmaterialet kring vårt förslag om vindkraftsmoratorium här!

Vilka är motionärerna?

Sven Olof Andersson Hederoth är 1:e vice ordförande i Liberalerna Simrishamn och ledamot av kommunfullmäktige. Han är civilingenjör (teknisk fysik) och har en lång bakgrund inom energibranschen, såväl i Sverige som i utlandet. Idag är han verksam som oberoende skribent inom energisektorn och har publicerat en rad artiklar om den långsiktiga elförsörjningen och vindkraft.

Kontaktuppgifter: 0730 – 85 11 16, svenolof@hederoth.com

Ladda ned pressbilder av Sven Olof här.

Reidar Svedahl är kommunalråd (L) i Norrköping med ansvar för näringsliv och samhällsbyggande. Han har jobbat med vindkraftsfrågor sedan 2014 när han tillträdde som kommunalråd, och har i den rollen mestadels röstat ja till etablering av vindkraftverk. Idag är han en tydlig motståndare till etablering av en vindkraftindustri mitt i Kolmårdsskogarna.

Kontaktuppgifter: 070 – 643 83 33, reidar.svedahl@norrkoping.se
Ladda ned pressbilder på Reidar här!